För kulturarbetare

För kulturarbetare

Är du kulturarbetare som skulle vara intresserad av att hålla workshoppar / kurser inom ditt konstämne för barn och unga i Korsholm och Vörå?

Fyll då i dina uppgifter i det här formuläret. Skolor, daghem m.m., men också föreningar som vill engagera kulturarbetare för olika kurser, projekt och evenemang hittar på det viset dina kontaktuppgifter. Du som kulturarbetare får då större chans till arbetserbjudanden inom Korsholm och Vörå.

Ge gärna konkreta förslag på kurser eller workshoppar du kan tänka dig att hålla, för att lärare och andra som inte är så insatta i ditt konstämne ska kunna få en bild av vad du kan erbjuda.

Se vår Instagram för kontinuerlig uppdatering om möjliga fortbildningar för kulturarbetare.

Praktiska kursplaneringstips

Saker att tänka på och diskutera med arrangören före kursen:

  • Vad är kursarrangörens förväntningar på och målsättningar med kursen?
  • Hur många deltagare ingår i gruppen? Vilken ålder är deltagarna?
  • Har deltagarna tidigare erfarenhet av det vi ska göra? Hur börjar jag på deras nivå?
  • Hur mycket tid har vi på oss? Bör det ingå raster, pauser eller lunch i programmet? Vem är ansvarig för deltagarna under pauserna?
  • Hurudant är utrymmet? Fungerar det för den aktivitet jag tänkt? Behövs skyddsdukar, tillgång till vatten, gymnastikmattor osv.
  • Finns det andra vuxna som kan hjälpa till vid behov?
  • Behöver deltagarna få någon form av förhandsinformation och vem sänder ut den?
  • Det behöver finnas kontaktuppgifter till barnens föräldrar ifall nått händer och tillgång till första hjälp-material?
  • Vilka material eller rekvisita behövs för kursen? Vem skaffar och står för kostnaderna?
  • Hur betalas arbetsersättningen ut? Räkning från eget företag, lön mot skattekort, eller arvode. På vilket sätt sätts de sociala omkostnaderna upp, materialersättningar och kilometerersättningar?
  • Finns det önskemål att kursen ska dokumenteras på något vis. Vem ansvarar för det?
    Önskar någon att jag fyller i en närvarolista över deltagarna?
  • Gör ett arbetsschema för kursen. I schemat ingår tider för när kursen börjar och slutar, pauser, eventuella lunchpauser osv?
  • För ett bättre resultat och lugnare arbete, dela upp arbetet i olika moment och presentera ett moment i taget för deltagarna. T.ex. en veckoslutskurs i att designa och bygga fågelholkar:
    • Dag 1 morgon: Presentation av dragare och deltagare.
    • Dag 1 morgon: presentation av fåglar och hurudana mått holkar behöver ha och möjliga designidéer.
    • Dag 1 förmiddag: planering och deltagarna gör ritningar på egna idéer, inkl. mått.
    • Lunchpaus
    • Dag 1 eftermiddag: introduktion till träverkstad och förhållningsreglerna där
    • Dag 1 eftermiddag: bygge av fågelholkar enligt egna ritningar
    • Dag 2 morgon: genomgång av hur långt alla har hunnit och hur de ska fortsätta
    • Dag 2 förmiddag: fortsatt bygge
    • Lunchpaus
    • Dag 2 eftermiddag: målning och färdigställande av holkar
    • Dag 2 avslutning: utställning och genomgång av allas arbeten
  • Hurdant material, verktyg eller rekvisita behövs under de olika delmomenten av kursen?
  • Finns det extrauppgifter om någon deltagare blir färdig tidigare eller av någon orsak inte kan delta i vissa delmoment?
  • Hur bemöter jag om det finns deltagare med specialbehov. Observera att som tillfällig kursdragare inom skola och småbarnspedagogik eller inom hobbyverksamhet har man inte alltid tillgång till information om specialbehov.
  • Kan kursen avslutas med en föreställning eller en utställning? Om inte för föräldrar eller utomstående så för deltagarna själva.
  • Ett viktigt moment för en lyckad kurs är situationen då du presenterar dej för deltagarna. Viktigt att där etablera din roll som ledare, att du har en plan och kontroll över situationen, men också att du ser varje individuell deltagare. Det ger en trygg struktur för deltagarna och en god grund för att de ska våga pröva på nya saker.