För föräldrar och barn

För föräldrar och barn

Med konst som hobby lär man sig många saker som man har nytta av senare i livet.

I teaterundervisning lär man sig lösa problem tillsammans och övar sig på att uppträda och våga ta plats. I dans och cirkus övas koordination, kroppsmedvetenhet och att se sig själv och den egna kroppens rörelse i relation till de andra i gruppen. Inom bildkonst och slöjd lär man sig att tänka självständigt och hitta egna kreativa lösningar, samtidigt som man också lär sig se världen genom någon annans ögon. I ordkonst får man sätta ord på egna tankar och genom andras litterära verk få nya infallsvinklar.

Många arbetsgivare idag letar efter personer som kan tänka kreativt och lösa problem. Dessutom är konst bra för välmående, enligt forskning.

AKTUELLA KURSER

Vi har samlat aktuella konstkurser som ordnas i Korsholm och Vörå. Listan är inte fullständig men vi försöker att kontinuerligt uppdatera den. Saknas någon kurs som ordnas får ni gärna tipsa oss på info@skapakonst.fi 

Om olika former av konstkurser

  • är en lagstadgad skolform (633 och 813/1998) med en riksomfattande läroplan som omfattar 9 olika konstämnen och 500 lektioner (allmän läroplan) eller 1300 lektioner (fördjupad läroplan).
  • är målinriktad och från nivå till nivå fortskridande undervisning som samtidigt ger eleverna förmåga att uttrycka sig och söka sig till yrkesutbildning och utbildning på högre nivå inom konstområdet i fråga.
  • kan ges av en utbildningsanordnare som beviljats tillstånd av Utbildnings- och kulturministeriet att anordna grundläggande konstundervisning. Läroanstalten förbinder sig alltid att undervisa sina elever under hela den lärokurs som eleven inlett sina studier vid och lärarna förväntas vara professionella inom sitt område.
  • I Korsholm och Vörå ges undervisning inom grundläggande konstundervisning i bildkonst (Korsholms Vuxeninstitut, Vörå medborgarinstitut, allmän läroplan), slöjd/hantverk (Korsholms Vuxeninstitut, allmän läroplan), musik (Korsholms musikinstitut, Tactus musikskola, fördjupad läroplan) och dans (Korsholms musikinstitut, fördjupad läroplan).
  • Inom musik är studier inom grundläggande konstundervisning oftast en förutsättning för professionella studier inom området i ett senare livsskede.
  • Fria konstundervisningen, är konstundervisning som inte är läroplansbaserad och ordnas av föreningar och församlingar. Även inom medborgarinstituten ordnas en del sådan icke läroplansbaserad undervisning.
  • Undervisningen är oftast inte fortgående från nivå till nivå. Fri konstundervisning fungerar med en låg tröskel för att närma sig konstundervisning.
  • Finlandsmodellen för hobbyverksamhet är avgiftsfria klubbar i anslutning till skoldagen och finansiering söks årligen från Utbildning- och kulturministeriet. Alla olika typer av hobbyn ingår, till exempel motion, idrott, konst, kultur, vetenskap, natur med mera.
  • Skolelever tillfrågas varje läsår vilka klubbar de önskar att ordnades i den egna skolan. Önskemålen förverkligas i mån av möjlighet sedan av en kommunalt anställd koordinator. Klubbarna borde vara fortgående under hela läsåret.
  • Klubbarna inom Finlandsmodellen är oftast inte en långsiktig verksamhet där du får möjlighet att utvecklas inom en hobby under flera år. Klubbarna flyttar mellan skolorna från läsår till läsår och ordnas enbart för ett begränsat antal årskurser i varje skola. Klubbarna ger en fin möjlighet för barn att prova på en ny hobby och få intryck av vad konstämnen kan vara på ett konkret plan och på det viset stärker de även sin förståelse för konstämnen och sin kulturella läskunnighet.
  • I många skolor ordnas också andra klubbar som koordineras via Hem och Skola.

Kulturläroplanen är ett verktyg för att genomföra kultur-, konst- och kulturarvsfostran som en del av undervisningen i kommunens skolor på skoltid. Kulturläroplanen är väsentlig genom att det är genom den det är möjligt att verkligen jämlikt nå alla barn. Genom kulturläroplanen kan man ge alla barn en förståelse för vad olika konstämnen är och kan ge smakprov så att barn får en chans att förstå vad de eventuellt kunde vara intresserade av att utöva vidare som hobby.

Tidigare elever berättar här om vad konstundervisning betytt för dem