För skolor och småbarns-pedagogiken

För skolor och småbarns-pedagogiken

”Att utöva konst i olika former stärker […] människors känsla av samhörighet, motverkar marginalisering och bidrar till social förstärkning – det som på engelska kallas för empowerment. Att måla, dansa, spela musik eller skapa teater är inte bara roligt. De gör att man mår bättre, klarar sig bättre i skolan, får en starkare anknytning till sin omgivning – och lär sig tänka kritiskt.” (Arts Equal, 2016)

Om kulturläroplanen

En kulturläroplan är ett verktyg för att genomföra kultur-, konst- och kulturarvsfostran som en del av undervisningen i kommunens skolor. Kulturläroplanen säkerställer att alla barn och ungdomar ges jämlika möjligheter att upptäcka glädjen i konsten och delta i den lokala kulturen på ett mångsidigt sätt och lära känna olika företeelser inom kultur och konst.

Vörå kulturläroplan

Korsholms kulturläroplan (förnyad version kommer hösten 2024)

Extern finansiering av kulturprojekt inom skola, daghem, föreningar m.m.

Det finns stora möjligheter att inom skolor och daghem kunna göra mera inom konstundervisning och kulturfostran än den miniminivå som slagits fast genom den allmänna läroplanen och kulturläroplanen. Extern finansiering kan sökas från många olika håll. Här har vi försökt lista olika möjligheter att ansöka om extern finansiering. Ni hittar också modeller på hur en ansökan kan se ut.

I kontaktlistan på kulturarbetare hittar ni kulturarbetare från olika håll i Österbotten som anmält intresse att jobba med konst och kulturprojekt i Korsholm och Vörå. Kulturarbetarna har också själva i samband med intresseanmälan gett exempel på möjliga projekt de skulle kunna vara del av.

Från projektet SKAPA i Korsholm-Vörå hjälper vi gärna till med ansökningar och samarbetspartners. Så har ni frågor så är det bara att ta kontakt på info@skapakonst.fi