Mustasaaren-Vöyrin SKAPA, Kasva ja Ole Taiteessa

– strateginen panostus vuosina 2023–2026 taidekasvatuksen saavutettavuuden kehittämiseen Mustasaaren ja Vöyrin kunnissa.

Haluamme löytää toimivia rakenteita, jotta mahdollisimman monet lapset pääsevät nauttimaan taidekasvatuksen mahdollisimman laajasta valikoimasta. Lisäksi haluamme luoda mahdollisuuksia ja tilaa lasten erilaisille taiteellisille ilmaisumuodoille sekä tällä tavoin korostaa taiteen merkitystä hyvinvoinnille ja kulttuuriselle ankkuroinnille.

Työskentelemme seuraavien taidemuotojen parissa

Työskentelemme seuraavien taidemuotojen parissa

Kuvataide, musiikki, käsityöt, teatteri, tanssi, sirkus, mediataide, arkkitehtuuri, sanataide, kulttuuriperintö

Vanhemmille ja lapsille

Taideharrastuksessa oppii paljon asioita, joista on hyötyä myöhemmin elämässä.

Esimerkiksi teatterissa on esiintymisen lisäksi kyse pitkälti ongelmien ratkaisemisesta ryhmässä, minkä lisäksi se luo perustan aktiiviselle yhteiskunnalliselle osallistumiselle. Tanssissa osallistujaa opetetaan jatkuvasti tarkkailemaan itseään ja oman kehonsa liikettä suhteessa muihin ryhmäläisiin. Kuvataiteessa ja käsitöissä opitaan ajattelemaan itsenäisesti ja löytämään omia luovia ratkaisuja, mutta myös pohtimaan omia tuntemuksia ja kokemuksia sekä samalla tarkastelemaan maailmaa jonkun toisen silmien kautta heidän tuotostensa avulla. Samoin tehdään sanataiteessa tutustumalla muiden kirjallisiin tuotoksiin sekä oppimalla pukemaan omat ajatukset sanoiksi.

AJANKOHTAISET KURSSIT

Olemme koonneet tänne ajankohtaisia kursseja, joita järjestetään Mustasaaressa ja Vöyrillä. Luettelo ei ole täydellinen, mutta yritämme jatkuvasti päivittää sitä. Jos huomaat, että luettelosta puuttuu jokin kurssi, lähetäthän meille sähköpostia osoitteeseen info@skapakonst.fi

Kouluille ja varhais-kasvatukseen

Kouluille ja varhaiskasvatukseen

Tietoa kulttuuriopetussuunnitelmasta

Tietoa kulttuuriopetus-suunnitelmasta

Kulttuuriopetussuunnitelma on kunnan työväline, jolla se toteuttaa kulttuuri-, taide- ja kulttuuriperintökasvatusta osana opetusta ala- ja yläkouluissa sekä joskus myös varhaiskasvatuksessa. Kulttuuriopetussuunnitelmalla taataan lapsille ja nuorille tasavertaiset mahdollisuudet löytää taiteen ilo, osallistua paikalliseen kulttuuriin monipuolisella tavalla sekä oppia tunnistamaan kulttuurin ja taiteen erilaisia ilmiöitä.

Vöyrin kulttuuriopetussuunnitelma

Mustasaaren kulttuuriopetussuunnitelma (uudistettu versio julkaistaan syksyllä 2024)

Koulujen, päiväkotien, yhdistysten ym. kulttuurihankkeiden ulkoinen rahoitus

Kouluilla ja päiväkodeilla on loistavat mahdollisuudet tehdä enemmän taideopetuksen ja kulttuurikasvatuksen saralla kuin mitä yleisen opetussuunnitelman ja kulttuuriopetussuunnitelman minimitasolla vaaditaan. Ulkoista rahoitusta voidaan hakea monilta tahoilta. Tutustu luetteloomme, jossa esitellään erilaisia mahdollisuuksia hakea ulkoista rahoitusta. Löydät täältä myös hakemusmalleja.

Kulttuurityöntekijöiden yhteystiedot -sivulle on koottu tietoa eri puolilla Pohjanmaata toimivista kulttuurityöntekijöistä, jotka ovat ilmoittaneet olevansa kiinnostuneita työskentelemään taiteen ja kulttuurihankkeiden parissa Mustasaaressa ja Vöyrillä. Kulttuurityöntekijät ovat myös ilmoittautumisen yhteydessä antaneet esimerkkejä mahdollisista hankkeista, joihin he voivat osallistua.

Autamme mielellämme Mustasaaren-Vöyrin SKAPA-hankkeessa hakemusten laadinnassa ja sopivien yhteistyökumppaneiden etsinnässä. Jos sinulla on kysymyksiä, ota rohkeasti yhteyttä sähköpostitse
info@skapakonst.fi

Kulttuurityöntekijöille

Kulttuuri-työntekijöille

Oletko kulttuurityöntekijä ja kiinnostunut pitämään taideaineesi workshoppeja / kursseja Mustasaaren tai Vöyrin lapsille ja nuorille?

Täytä tietosi tähän lomakkeeseen. Koulut, päiväkodit, yhdistykset ym. voivat tällä tavoin löytää yhteystietosi erilaisten kurssien, hankkeiden ja tapahtumien järjestämistä varten. Tämä antaa sinulle kulttuurityöntekijänä suuremman mahdollisuuden saada työtarjouksia Mustasaaressa ja Vöyrillä.

Annathan konkreettisia ehdotuksia kursseista tai workshopeista, joita voisit ajatella pitäväsi. Näin opettajat ja muut, jotka eivät ole perehtyneitä taideaineeseesi, voivat saada kuvan tarjonnastasi

Lisäämme Instagramiimme jatkuvasti tietoa kulttuurityöntekijöiden mahdollisista täydennyskoulutuksista.

Käytännöllisiä vinkkejä kurssin suunnitteluun

Asioita, joita kannattaa pohtia ja ottaa esille järjestäjän kanssa ennen kurssin alkua:

  • Millaisia odotuksia ja tavoitteita kurssin järjestäjällä on kurssista?
  • Kuinka monta osallistujaa ryhmässä on? Minkä ikäisiä osallistujat ovat?
  • Onko osallistujilla aiempaa kokemusta kurssin sisällöstä? Miten aloitan heidän tasollaan?
  • Miten paljon aikaa meillä on? Tuleeko ohjelmaan sisällyttää välitunteja, taukoja tai lounas? Kuka on vastuussa osallistujista taukojen aikana?
  • Millainen tila on käytössä? Onko se toimiva juuri ajattelemaani aktiviteettia varten? Tarvitaanko suojaliinoja tai jumppamattoja, onko vettä saatavilla jne.?
  • Onko paikalla muita aikuisia, jotka voivat auttaa tarvittaessa?
  • Tarvitsevatko osallistujat jonkinlaista ennakkotietoa ja kuka vastaa sen lähettämisestä?
  • Ovatko vanhempien yhteystiedot ja ensiapulaukku saatavilla hätätapausten varalta?
  • Millaista materiaalia tai rekvisiittaa kurssilla tarvitaan? Kuka hankkii ne ja vastaa kustannuksista?
  • Miten työstä maksetaan korvaus? Lasku omalta yritykseltä, palkka verokorttia vastaan tai palkkio? Millä tavalla sosiaaliset kustannukset, materiaalikorvaukset ja kilometrikorvaukset määritellään?
  • Toivotaanko, että kurssi dokumentoidaan jollain tapaa? Kuka vastaa siitä?
  • Haluaako joku, että pidän osallistujista läsnäololuetteloa?
  • Laadi kurssille aikataulu. Aikatauluun sisältyvät kurssin alkamis- ja päättymisajat, tauot, mahdolliset lounastauot jne.
  • Jaa työ erilaisiin vaiheisiin ja esittele vaiheet osallistujille yksi kerrallaan, jotta tulokset olisivat parempia ja työskentely rauhallisempaa. Esimerkkinä viikonloppukurssi linnunpönttöjen suunnitteluun ja rakentamiseen:
    • Päivän 1 aamu: kurssin vetäjän ja osallistujien esittely.
    • Päivän 1 aamu: erilaisten lintujen esittely, pönttöjen mitat ja mahdolliset suunnitteluideat.
    • Päivän 1 aamupäivä: suunnittelu, osallistujat piirtävät omat ideansa, ml. mitat.
    • Lounastauko.
    • Päivän 1 iltapäivä: puutyöpajan ja käyttäytymissääntöjen esittely.
    • Päivän 1 iltapäivä: linnunpönttöjen rakentaminen omien piirustusten perusteella.
    • Päivän 2 aamu: käydään läpi, miten pitkälle kaikki ovat edenneet ja miten he jatkavat työskentelyä.
    • Päivän 2 aamupäivä: jatketaan rakentamista.
    • Lounastauko.
    • Päivän 2 iltapäivä: pönttöjen maalaus ja viimeistely.
    • Päivän 2 lopetus: kaikkien töiden näyttely ja tarkastelu
  • Millaisia materiaaleja, työkaluja tai rekvisiittaa tarvitaan kurssin eri osavaiheiden aikana?
  • Onko tarjolla lisätehtäviä, jos joku osallistujista valmistuu muita nopeammin tai ei jostain syystä voi osallistua tiettyyn osavaiheeseen?
  • Miten kohtaan mahdollisia erityistarpeita omaavan osallistujan? Huomaathan, että koulun, varhaiskasvatuksen tai harrastustoiminnan tilapäisenä kurssin vetäjänä sinulla ei ole aina pääsyä osallistujien erityistarpeita koskeviin tietoihin.
  • Voiko kurssin päättää esitykseen tai näyttelyyn? Jos ei vanhemmille tai ulkopuolisille, niin ehkä osallistujille?
  • Tilanne, jossa esittelet itsesi, on tärkeä kurssin onnistumisen kannalta. Sinun tulee vahvistaa roolisi johtajana sekä osoittaa, että sinulla on suunnitelma ja tilanne hallussa, mutta sinun tulee myös osata kohdata jokainen osallistuja yksilöllisesti. Tämä luo osallistujille turvallisen rakenteen ja hyvän perustan, jonka myötä he uskaltavat kokeilla uusia asioita.

Tietoa SKAPA-hankkeesta

Mustasaaren-Vöyrin SKAPA, Kasva ja Ole Taiteessa, on strateginen panostus vuosina 2023–2026 taidekasvatuksen saavutettavuuden kehittämiseen Mustasaaren ja Vöyrin kunnissa.

SKAPA-hanke on osa Svenska Kulturfondenin strategista suurinvestointia ruotsinkielisen Suomen lasten ja nuorten taideopetukseen.


Ensimmäisellä hankekaudella vuonna 2023 tehtiin Mustasaaren ja Vöyrin taideopetuksen inventointi ja kartoitus, jonka raportti julkaistiin joulukuussa 2023. Raportin voi lukea täällä (ruotsiksi):
VÄXA OCH VARA I KONSTEN

ISBN: 978-951-96441-3-4
Raportin suomenkielistä käännöstä ei ole julkaistu, mutta sen voi saada pyynnöstä.

Yhteystiedot

Voit tavoittaa meidät osoitteessa

Seuraa meitä Instagramissa saadaksesi ajankohtaista tietoa